Ismertető
Az iskolai könyvtár kölcsönzési és nyitvatartási rendje
1. A könyvtárt az intézmény dolgozói és tanulói vehetik igénybe.
2. A szolgáltatások használóinak körét az iskola igazgatója bővítheti.
3. A könyvtár használata ingyenes.
4. A könyvtári állomány nagyobbik hányada kölcsönözhető, ill. részben kölcsönözhető, kisebbik része csak az olvasóteremben olvasható.
5. A kölcsönözhetőség körét a könyvtáros határozza meg.
6. Részben kölcsönözhetők pl. a folyóiratok, szótárak vagy az 1-1 példányban található
dokumentumok.
7. Nem kölcsönözhetők pl. könyvritkaságok, régi könyvek, lexikonok.
8. A dokumentumok kölcsönzési időtartama 5 nap.
9. A részben kölcsönözhető dokumentumok esetén a kölcsönzési időt minden esetben a könyvtáros és az olvasó megállapodása határozza meg.
10. Ha a tanuló a könyvtár állományába tartozó könyvet elveszíti vagy megrongálja,
köteles másik példányról gondoskodni, vagy értékét megtéríteni.
11. Amennyiben a tanuló a könyvtárral szembeni tartozását többszöri felszólításra sem
rendezi, a könyvtáros a tanuló osztályfőnökéhez fordulhat.
12. A tanítási év végén, ill. az iskolából való végleges távozás előtt a könyvtári
tartozásokat rendezni kell.
13. A könyvtár a tanórákhoz igazodva tart nyitva mindennap 60 percig. (pontos
nyitvatartási időpont minden félév első hetében kerül kifüggesztésre a könyvtár
bejárati ajtajánál), ebben az időben van lehetőség a kölcsönzésre és az olvasóterem
használatára.
14. Tanítási szünetben a könyvtár zárva tart.
A könyvtári viselkedés szabályai
Az iskolai könyvtárban csak azok a tanulók tartózkodjanak, akik tanulni, kutatni,
olvasni szeretnének.
A könyvtárban folyó munkához feltétlenül szükséges a csend és a rend megtartása.
A könyvtárba enni-innivalót nem szabad behozni!
Mobiltelefont csak kikapcsolva, táskában lehet behozni!
Az olvasónak kötelessége vigyázni a könyvekre, bútorokra. A könyvbe firkálni, a
könyv lapjait kitépni nem szabad!
A polcról levett könyveket mindig az asztalon kell hagyni!
(Forrás: A Biatorbágyi Általános Iskola házirendje)
A BIATORBÁGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA KÖNYVTÁRÁNAK
GYŰJTŐKÖRI SZABÁLYZATA
1. A Biatorbagyi Általános Iskola könyvtára által gyűjtött alapdokumentumok
körét, az állománygyarapítás módját. a gyűjtés szintjét és mélységét a jelen gyűjtőköri
szabályzat határozza meg.
2. Ezen gyűjtőköri szabályzat az iskola szervezeti es működési szabályzata
alapján készült, és annak 1. sz. mellékletét képezi.
3. Az iskolai könyvtár gyűjtőkörét meghatározó tényezők:
a) Az iskolán belüli tényezők:
· Az iskola tanulói összetétele
· A Nemzeti Alaptantervben, valamint az iskola által alkalmazott
kerettantervben megfogalmazott alapvető közművelődési, nevelési és oktatási feladatok
· Az iskola nevelési és oktatási céljai
· Az iskola helyi tanterve, tantárgyi követelményrendszere
· Az iskola tehetséggondozási és felzárkóztatási programja
b) Az iskolán kívüli tényezők:
· Lehetőség a Biatorbágyi Általános Iskola könyvtár szolgáltatásainak
folyamatos és közvetlen igénybevételére
· A könyvtárközi kölcsönzés lehetőségének kihasználása.
2. Az állománygyarapítás módjai (a beszerzés forrásai):
· Vásárlás könyvkereskedőktől, kiadóktól számla alapján
· Ajándék más könyvtáraktól, intézményektől. jogi és nem jogi személyektől
térítésmentesen
3. A gyűjtés szintje és mélysége:
a) Kézikönyvtári állomány:
Gyűjtendőek a műveltségi területek alapdokumentumai az életkori sajátosságok figyelembe vételével: általános es szaklexikonok, általános és szakenciklopédiak, szótárak, fogalomgyűjtemények, kézikönyvek, összefoglalók, adattárak, atlaszok, térképek, az oktatómunkában használatos német nemzetiségi tankönyvek.
b) Ismeretközlő irodalom:
Gyűjtendőek a helyi tantervnek megfelelő ismeretterjesztő es szakkönyvek, a tantárgyakhoz meghatározott házi és ajánlott olvasmányok, a tanulói munkáltatáshoz használható dokumentumok.
c) Szépirodalom:
Gyűjtendőek a tantervben meghatározott antológiák, házi es ajánlott olvasmányok,
életművek, népköltészeti alkotások.
d) Pedagógiai gyűjtemény:
Válogatva gyűjtendőek a pedagógiai szakirodalom és határtudományainak dokumentumai:
· Pedagógiai és pszichológiai lexikonok, enciklopédiák
· Fogalomgyűjtemények, szótarak
· Pedagógiai, pszichológiai és szociológiai összefoglalók
· A pedagógiai programban megfogalmazott nevelési es oktatási célok
megvalósításához szükséges szakirodalom
· A tehetséggondozás és felzárkóztatás módszertani irodalma
· A tantárgyak módszertani segédkönyvei, segédletei
· A tanításon kívüli foglalkozásokhoz kapcsolódó szakirodalom
· Az iskolával kapcsolatos jogi, statisztikai szabálygyűjtemények
· Oktatási intézmények tájékoztatói
· Általános pedagógiai és tantárgymódszertani folyóiratok
· Az iskola történetéről, névadójáról szóló dokumentumok
· A tantárgyak tantervi és értékelési követelményeinek megfelelő
kiadványok, tantervben meghatározott antológiák
· Iskolai dokumentumok, közzétételi kötelezettségnek eleget téve
e) Könyvtári szakirodalom (segédkönyvtári anyag):
Válogatva gyűjtendőek a következők:
· A könyvtári munka módszertani segédletei, összefoglaló munkák
· Könyvtári jogszabályok, irányelvek
· Az iskolai könyvtárakkal kapcsolatos módszertani kiadványok,
folyóiratok.
4. A könyvtár gyűjtőköre dokumentumtípusok szerint:
Könyvek, térképek, atlaszok, időszaki kiadványok, folyóiratok, közlönyök, évkönyvek, audiovizuális dokumentumok, hangkazetták, videofilmek, diafilmek, CD-ROM, DVD, interaktív tananyag.