K Ö N Y V A J Á N L Ó

 

 

KÖNYVAJÁNLÓ a Facebook oldalunkon:

https://www.facebook.com/karikojanoskonyvtar/photos/pcb.1489289741155379/1489289151155438/?type=3&theater
https://www.facebook.com/karikojanoskonyvtar/photos/pcb.1489289741155379/1489289147822105/?type=3&theater
https://www.facebook.com/karikojanoskonyvtar/photos/pcb.1489289741155379/1489289137822106/?type=3&theater

___________________________________________________________________________________________________

Lauren Fern Watt: Egy kutya bakancslistája - Négylábú társam igaz története
Libri Könyvkiadó, 2017

Ez az egyedülálló, bájos, hol mulatságos, hol pedig szívbe markoló történet a legjobb bizonyossága annak,
hogyan inspirálnak minket négylábú társaink. Gizelle élete lenyűgözően szép lecke arról, amit a kedvenceink
tanítanak nekünk: élvezzük a kalandokat, szeressünk feltétel nélkül, és váljunk olyan emberré, amilyenek
szívünk mélyén mindig is lenni szerettünk volna.

Lauren magával viszi termetes, angol masztiff kutyáját a főiskolára, majd később első, aprócska
New York-i lakásába is - mert Gizelle nemcsak egy kutya, hanem lakótárs, lánytestvér, a legbizalmasabb
barát, futó- és étkezőpartner is.

Gizelle és Lauren együtt élik át az első szerelmet, az első munkahely kihívásait, a lány anyjának küzdelmeit
a drog- és alkoholfüggéssel, és a nagyvárosban való felnőtté válás minden örömét és nehézségét.
Ám Gizelle váratlanul megbetegszik, és Laurennek hirtelen szembesülnie kell azzal, hogy leghűségesebb
társa élete nem tart örökké. Készít egy bakancslistát, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a számukra
hátralévő közös időből...

___________________________________________________________________________________________________



Nicolas Barreau: Egy este Párizsban - A Cinéma Paradis rejtélye
Park Kiadó, 2017

Alain Bonnard, egy kis párizsi művészmozi tulajdonosa, javíthatatlan álmodozó. Feltűnik neki,
hogy szerdánként az esti vetítésen gyakran ott ül egy csinos, piros kabátos fiatal nő, aki
a 17. sornak mindig ugyanarra a helyére vesz jegyet. Alainnek megtetszik a lány, és meghívja
vacsorára. Csodálatos estét töltenek el, ám a szépséges idegent ekkor látja utoljára.
Hova tűnhetett? Alain mindent elkövet, hogy a nyomára bukkanjon, s közben filmbe
illő kalandokban lesz része.

"Ha a szerelmet keresem, mindig a Cinéma Paradis-ba megyek."

___________________________________________________________________________________________________


Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje
Jelenkor Kiadó, 2017

Fredé hasznos asszony, a jövő letéteményese. Olyasmire képes, amire csupán a nők töredéke: gyermeket szülni.
Gileád állama különös figyelmet fordít arra, hogy ő és társai megértsék, a szülés életük egyetlen célja és értelme.
A vallási fundamentalista alapokon kormányzott ország átnevelőközpontokban készíti fel a termékeny nőket,
hogy aztán az uralkodó elithez tartozó családokhoz kerülve két éven belül teherbe essenek a ház urától -
a féltékeny, ám gyermekre vágyó Feleségek irigy pillantásaitól kísérve.
Fredé a Parancsnok házában igyekszik belesimulni a hétköznapokba, megfelelni a dogmatikus vallási előírásoknak
és mindenekelőtt megfoganni. Ha eltévelyedik, felakasztják a Falra, vagy kiűzik a Telepekre a Nemnők közé hullákat
égetni. A Parancsnok azonban egy este a szobájába hívatja, a szigorú tiltás ellenére teljesen egyedül, amire Fredé
akkor sem mondhatna nemet, ha akarna.
Margaret Atwood disztópiája megrázó vízió egy olyan világról, ahol a nők egyetlen szerepe, hogy a vallás, az állam
és a szaporodás szolgálatában állnak. A szerző "ellenjóslat"-nak nevezte regényét, mondván, ha ez a jövő részletesen
leírható, talán nem fog bekövetkezni.
A mára klasszikussá vált kultuszregényt 1986-ban Booker-díjra jelölték, 1987-ben pedig megnyerte az első
Arthur C. Clarke-díjat; több mint negyven nyelvre lefordították, és számos filmes és színházi feldolgozás után
2017-ben tévésorozatot is bemutattak belőle.

Majd előveszem azt a kis vajdarabot, melyet vacsora után a jobb cipőm orrába dugtam... Mi nem kaphatunk
sem kéz-, sem arckrémeket. Manapság minden ilyesmi haszontalanságnak tekintendő. Tárolóedények vagyunk,
csupán a belső szerveink fontosak számukra. A külsőnk felőlük kiszikkadhat, megráncosodhat, akár a dió héja.
A Feleségek rendeletben szögezték le, hogy nekünk ne járjanak testápoló szerek. Nem akarják, hogy vonzók legyünk.
Épp elég nehéz nekik így is...

___________________________________________________________________________________________________


Orhan Pamuk: Cevdet Bey és fiai
Helikon Kiadó, 2017

"Két élet, két lélek kellene az embernek. Az egyik az üzletnek, a másik az örömöknek! És úgy kellene élni,
hogy ez a kettő ne keveredjék egymással! Segíteniük kellene egymást, de nem szabadna akadályozniuk
a másikat! Igen, így lesz. Az én életem ilyen lesz! Élni fogok!" Még egyszer nagyot nyújtózkodva ásított
egyet, aztán önmagát is meglepő friss lendülettel kiszállt a hintóból.
A 2006-ban Nobel-díjjal kitüntetett, isztambuli születésű és ma is Isztambulban élő Orhan Pamuk (1952-)
a kortárs török irodalom legismertebb, világszerte nagy népszerűségnek örvendő alakja. Eredetileg
építészmérnöknek készült, de végül újságírás szakon szerzett diplomát 1977-ben. Műveit több mint
40 nyelvre fordították le, és regényeivel nemcsak hazájában, de több nyugat-európai országban
- többek között Angliában, Franciaországban, Németországban és Olaszországban - is jelentős irodalmi
díjakat nyert el. Pamukot, akit a The Guardian beválasztott a 21. század huszonegy legjelentősebb írója közé,
az Egyesült Államokban is jól ismerik, a 2004-ben angolul is megjelent Hó című regényét a The New York Times
az év tíz legjobb könyve közé sorolta. Az író műveiben posztmodern stílusban mutatja be az Európa és Ázsia,
a hagyományok és a modernitás között választásra kényszerülő Törökországot.
Cevdet Bey a 20. század elején válik gazdag török kereskedővé, amikor üzlettel még csak keresztények foglalkoznak.
Ezért az isztambuli üzletemberek világában idegennek, a késő oszmán kori elit tagjai között pedig kitaszítottnak
érzi magát. Mégis eltökélten halad a maga útján: gyarapítja vagyonát, házat vásárol, és előkelő lányt vesz feleségül.
Álma egy "óraműpontossággal működő", nyugatias család, ahol a legfőbb érték az összetartozás és a békés, nyugodt élet.
A következő generáció tagjainak egyszerre kell szembenézniük az apai örökséggel és a nyugatias reformok
lázában élő, ám az évszázados beidegződéseket makacsul őrző társadalommal. Miközben Európa újabb háborúra
készül, olyan erkölcsi dilemmákkal szembesülnek, amelyek mind ugyanazt a kérdést feszegetik: megvalósulhat-e
Cevdet Bey álma, létezik-e a polgári világnak egy jellegzetes török változata, vagy az egész csak illúzió? A válasz
még a hetvenes évek forrongó politikai légkörében felnövő unokák számára sem egyértelmű.
Orhan Pamuk 1982-ben megjelent első regénye három nemzedéken átívelő családtörténet.
Az apró mozaikdarabkákból kirajzolódó, tablószerű elbeszélés hétköznapi pillanatképeket tár
az olvasók elé, mégis érzékenyen világít rá azokra a problémákra, amelyek a mai napig feszítik a török társadalmat.

___________________________________________________________________________________________________


Alice Munro: Nyílt titkok - Nyolc történet
Park Kiadó, 2017

„Ezeknél én jobbat írok!” – mondta akkori férje szerint Alice Munro azután, hogy az 1963-ban megalapított
Munro’s Books kínálatából jó néhányat elolvasott. „Egy háziasszony, akinek sikerült időt szakítania arra,
hogy novellákat írjon” – kommentálta első novelláskötetének megjelenését a Vancouver Sun. Így indult
a kanadai író karrierje, aki azóta novelláival lenyűgözte a világot, munkásságáért számtalan díjat kapott,
2013-ban pedig a legbecsesebbet, az irodalmi Nobel-díjat is neki ítélték. Tizennégy novelláskötete,
két válogatott novelláskötete, valamint egy regénye jelent meg.

Ebben a meglepetésekkel teli nyolc történetben Alice Munro, a novella műfajának élő klasszikusa lélegzetelállítóan
biztos kézzel örökíti meg azokat a pillanatokat, amikor valaki lerázza magáról a konvenciókat, a múltat, a végzetet.
A Nyílt titkok megszállottan levelező, rejtélyes és nyughatatlan hősnői minduntalan azzal szembesülnek,
milyen megsemmisítő erővel lobbanhat fel újra meg újra a régi szerelem. Alice Munro a tőle megszokott humorral,
bölcsességgel és szomorúsággal mesél az élet furcsaságairól: eltűnt iskolás lányokról, a kanadai határvidékre
kiközvetített árvaházi menyasszonyról, egy magányosan élő, különc nőről, aki egy felülmúlhatatlanul furcsa
vacsoravendégség során egy Ausztráliából érkezett, gazdag, egzotikus kérőre tesz szert, holott ez egyáltalán
nem állt szándékában. Ki gondolná, hogy egy, a Balkánon fogságba esett nő romantikus története milyen
felszabadító hatással lehet egy másik nőre, aki a férje és a szeretője elől menekül napjaink Kanadájában?
Vagy hogy milyen elfojtott traumák vezethetnek egy fiatal házaspár vandalizmusához?
Alice Munro szokatlan sorsú szereplői különös helyet foglalnak el maguknak az olvasó emlékezetében,
ugyanolyan nehéz őket száműzni onnan, mint a gyerekkorból ismerős hóbortos, arccsipkedő rokonokat.

___________________________________________________________________________________________________


Philippa Gregory: Három nővér, három királyné
Libri Könyvkiadó, 2017

Csak egyetlen kötelékben bízom: ami egy nő és a nővérei között létezik.
Amikor Aragóniai Katalin ifjú araként a Tudor-udvarba kerül, a legidősebb hercegnő, Margit azonnal érzi:
ők ketten vetélytársak, egyben szövetségesek lesznek, és az a sorsuk, hogy nővérként éljenek együtt.
Ebben társuk Margit húga, Mária is. A három nővérből Anglia, Skócia és Franciaország királynéja lesz.
Bár a családhoz való hűség összeköti őket, a királynék mégis ellenfelekké válnak, ráadásul háborúk,
orgyilkosság, trónfosztás és szerelmi háromszög bonyolítja az életüket... A veszélyek, veszteségek
és szenvedélyek közepette csak a három nővért összefűző különleges kötelék állandó, amely mindennél,
még egy királynál is erősebb.

Philippa Gregory, a királyregények királynője újabb lebilincselő Tudor-kori történetet írt VIII. Henrik életének
és udvarának kiemelkedően fontos nőalakjairól.

___________________________________________________________________________________________________


Colm Tóibín: Brooklyn
Park Kiadó, 2017

Az 1950-es évek Írországában vagyunk, és Eilis Lacey sok fiatal ír lányhoz hasonlóan nem dúskál a lehetőségekben.
Ezért amikor nővére elintézi, hogy kivándorolhasson New Yorkba, Eilis tudja, hogy mennie kell, s első ízben
kell maga mögött hagynia családját és otthonát.
Amikor megérkezik a zsúfolt brooklyni albérletbe, csak arra tud gondolni, mit áldozott fel. Távolra került
otthonától és honvágya van. Aztán amikor az első tapogatózó lépéseket teszi a barátság és talán valami
más felé is, olyan hírt kap, ami miatt vissza kell térnie Írországba. Ott szörnyű dilemmával néz szembe
a kötelesség és a nagy szerelem közti rettenetes választással.
Nick Hornby forgatókönyve alapján azonos címmel film készült Eilis történetéből, melyet február 4-től
játszanak a magyar mozik.

___________________________________________________________________________________________________


Elizabeth Adler: Halál a tóparton
Libri Könyvkiadó, 2017

Elizabeth Adler, a Toszkánai nyár, a Bűnös gazdagok és számos egyéb bestseller szerzőjének új regénye vérbeli
strandolvasmány; kaland, krimi és romantikus regény egyben.

Evening Lake látszólag idilli nyaralóhely, valójában azonban az évről évre ide látogatók szörnyű titok tudói.
Harry Jordan nyomozó is itt szeretné kipihenni a fáradalmait ám a munka utoléri. Harry éppen a tóparton sétál,
amikor a Havnel-ház kigyullad. A zárkózott Lacey Havnel és a lánya, Bea új jövevények a közösségben, nehezen
találják a helyüket. Hamarosan Lacey-t holtan találják. Most Harryre vár a feladat, hogy kövessen minden szálat,
és előásson minden régi titkot Ki szúrta le Lacey-t? És miért? Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyik kiskorú
szemtanú látott valakit a tavon egy csónakban azon a tragikus éjszakán Semmi sem az, aminek látszik, és senki
sem tudhatja, kiben bízhat meg. Vajon Harry képes megállítani a sorozatgyilkost, aki újra lecsapni készül?
Hiszen mindig az áldozat döbben rá utolsónak az igazságra.

___________________________________________________________________________________________________


Katie Fforde: Tökéletes nyár
Libri Könyvkiadó, 2017

A bábaként dolgozó Emily látszólag tökéletesen elégedett az életével. Élvezi, hogy egyedülálló nőként kötöttségektől
mentes lehet. Mégis változásra vágyik, ami érzelmileg is felüdülést jelentene a hétköznapok egyhangúságából.
Így amikor legjobb barátnője, Rebecca felajánlja, hogy töltse a nyarat a hajóján főszakácsként, kapva kap az alkalmon.
Ám mielőtt igazán kiismerhetné magát a hajókonyhában, alkalmazkodnia kell új környezetéhez. Rebecca várandós,
ezért egyre több feladatot ad át Emilynek, akinek még a féltékeny konyhai kisegítővel is meg kell küzdenie.
Ott van továbbá Alasdair, a szívdöglesztő orvos, akit Emily mindenáron igyekszik nem észrevenni, hiszen ha
beleszeret, új időszámítás kezdődik a számára. Vajon tényleg ez lesz élete legfelszabadultabb nyara?

A Francia kaland, a Tökéletes esküvő és számos egyéb nemzetközi bestseller szerzője e kötetében ismét egy
lélekemelő, romantikus és szórakoztató történettel kedveskedik olvasóinak.

___________________________________________________________________________________________________


Sándor Erzsi: Anyavalya
Park Kiadó, 2017

Anyám naplót mesélt nekem. Családot mesélt körém, nagyszülőket, unokatestvéreket, apát. Mindannyiukat
felismertem volna, ha szembejönnek velem az utcán vagy betoppannak. Soha nem jött senki.

Száll a füst. Száll a por és a hamu. A felhőből kibontakozik egy alak, és nyomban beszélni kezd. Egymásba
érnek a történetek a moszkvai nagyhercegeket szédítő világszép nagynéniről, egy prolicsaládról, egy értelmetlen
brazíliai utazásról és egy még értelmetlenebb hazatérésről. Egy régen elmúlt család tagjairól, egy kispesti házról,
egy kalapszalonról, az ítélőképesség hiányáról és persze a deportálásról. A mesélő a konyhában ülve varr, szavai
nem kímélnek senkit és semmit, csúfondárosan mutogatnak a szerelemre minden áron, a magányra, a dacosan
egyedül vállalt gyerekre, a benne újraéledő álmokra és az önáltatásra. Mondja, egyre csak mondja. Mi hallgatjuk.
Temetünk. Sírunk. Röhögünk.

Sándor Erzsi megdolgoztatja a szívet. De jó a humor porckopása ellen is. Azon se lepődjenek meg, ha időnként
egy-egy hályog is a könyvre esik majd az olvasó szeméről. Röhrig Géza

Jégfésű. Fotónegatívokból előtűnő, Auschwitzban meggyilkolt rokonok, anyai kézzel gondosan beszegett sárga csillag,
amely rongyosan dehogy ékesíthet kabátot. Pedáns öltéssel örök emlékezetbe varródik az, amit a történelem
beleszabott az emlékezetbe. Beszakítva sorsokat. Miközben a humor egyetlen pillanatig sem enged a panasznak
résnyi utat sem.
Bodor Johanna, a Nem baj, majd megértem szerzője

Sándor Erzsi mesél, fergeteges lendülettel és iróniával. Elképesztő történeteket, benne az egész huszadik század,
minden szörnyűségével, bebugyolálva a szeretet különös varázslepedőjébe. Ez a könyv talán arról szól: lehet néha
boldognak lenni, csak sok tehetség kell hozzá. És Sándor Erzsinek sok jutott ebből a tehetségből. Családtörténet (is)
ez a javából, egy Haller utcai saga törekvő zsidó és nem zsidó kispolgárokkal, nyilasokkal és téglagyárral, karpaszományos
őrmesterrel, szovjet katonákkal, kispesti kalapszalonnal, színházzal és sok-sok röhögéssel. Sándor Erzsi és anyja,
amint átröhögték a huszadik századot. Letehetetlen könyv. Szüts Miklós, festőművész

Sándor Erzsi 1956-ban született Budapesten. Tizennégy évig volt színész Miskolcon és Kecskeméten, tizennyolc
évig volt a Magyar Rádió szerkesztője. Többnyire újságíró.
Szegény anyám, ha látnám című könyve 2013-ban jelent meg.

___________________________________________________________________________________________________


Homonnay Gergely: Puszi, Erzsi!
Libri Könyvkiadó, 2017

Erzsébet Fenevadova minden idők legnagyobb celebritása. Egy igazi bundás királynő, szőrös fülű, bajszos díva,
szupermodell, politikai szakkommentátor asszony Sokoldalúsága szinte felsorolhatatlan, bölcsessége káprázatos
többek között ezért is teljesen jogos várományosa az elnök asszonyi posztnak.
Hívei tudják, hogy életük Erzsébet útmutatásai nélkül mit sem érne. Nagyságát gyakorta versben is megéneklik,
az írástudatlanok pedig Erzsébet kifinomult ízlésének eleget téve tonhalban fejezik ki mélységes tiszteletüket.
Erzsébet jelenleg Budán, a Hotel Wardrobe Wellness Superior***** Elnöki Lakosztályában él. Sajnos szingli.
Pillanatnyilag csak egyetlen, hozzá méltatlan udvari szolgálója, Gergely, próbálja megteremteni a kivételes
nagyságához illő körülményeket.

,,A szépség nem az arcodon van, nem is a mosolyodban, de még csak nem is a szívedben. A szépség
a bundádban van, a tappancsod párnácskáiban és a bajszod végében, ahogy pöndörödik, és ami
csiklandozza a másikat akár egy életen át."
Erzsébet Fenevadova
___________________________________________________________________________________________________


Mörk Leonóra: Holdfény szonáta
Jaffa Kiadó, 2015

Alexander Thiemann világhírű osztrák zongoraművész, a klasszikus zene igazi sztárja akkora rajongótáborral,
ami egy popsztárnak is dicsőségére válna. Bodrogi Eszter magyar orvos, aki kamaszkora óta szívesen hallgatja
a zongorista felvételeit. Olykor a hangversenyeire is elmegy, de bármennyire is szereti a muzsikust, józanul felméri,
hogy kettejük világa soha nem érhet össze.
Útjaik váratlanul mégis kereszteződnek, amikor egy drámai esemény hatására a férfi karrierje összeomlani látszik,
és úgy tűnik, egyedül a lány tud segíteni rajta. Ehhez azonban vissza kell utazniuk a múltba, a második világháború
vészterhes napjaiba, amikor az emberi élet egy hajszálon függött, és egyszerre jöhetett el a szerelem és a halál órája.
Alexander és Eszter nyomozni kezd egy elveszettnek hitt Mozart-kézirat után, és ahogyan a múlt rejtélyei fokozatosan
feltárulnak előttük, úgy nyílnak meg ők is egymás felé.
Az ilyen Thiemann-féle elérhetetlen pasik olyanok, mint egy drága festmény egy híres múzeum falán: szerethetjük,
akárhányszor megnézhetjük, sőt, poszter formájában még meg is vásárolhatjuk, de soha nem lesz a miénk.
És kizárólag biztonságos távolból bámulhatjuk, mert ha túl közel merészkednénk, azonnal megszólal a riasztó.

___________________________________________________________________________________________________


Mörk Leonóra: A papagájos ablak
Jaffa Kiadó, 2017

"Te olyan megszökős vagy?" - kérdezte egyszer a barátnőm, és én bólogattam: igen, én megszökős vagyok,
csak néha elfelejtkezem róla. Gyerekkoromban rendszeresen leléptem az iskolai táborokból, a szüleim már
nem is csodálkoztak, amikor váratlanul megjelentem az ajtóban. Felnőttként ugyanígy hagytam magam mögött
méltatlan szituációkat és időrabló rendezvényeket, elromlott kapcsolatokat és elviselhetetlenné vált munkahelyeket.
Ha időben nem léptem magamtól, mindig történt valami, ami kitaszított a tarthatatlan állapotból, ráébresztve,
hogy már réges-rég cselekednem kellett volna.
A könyveim is mind olyan nőkről szólnak, akik megszöknek a saját életükből. Alapvetően fegyelmezett és
nem túl vagány személyiségként én ezt elsősorban képzeletben teszem meg, de néha a valóságban is.
Legutóbb azért tűntem el egy időre, hogy végigjárjam Németország talán legismertebb zarándokútvonalát,
a Luther életének fő helyszíneit összekötő Luther-utat. Vonattal, autóval, komppal, gyalogszerrel és szamárháton
utaztam Drezdától Wittenbergig, Lipcsétől Erfurtig, Weimartól Eisenachig, és közben azt vettem észre, hogy
felidéződnek az emlékeim, és magyarázatot nyernek a saját életem eseményei. Manapság, amikor mindenhol tömeg
és zaj vesz körül bennünket, nem véletlenül keressük az alkalmat az elvonulásra: kolostorba, ashramba, a hegyek közé,
vagy csak egy magányos vidéki házba, bárhová, ami spirituális menedékhelyet kínál. Ma a legnagyobb luxus
az egyedüllét és a csend, az esély, hogy csakis magunkkal foglalkozzunk. Én is régóta vágytam már erre, és amikor
lehetőségem adódott rá, nem haboztam útnak indulni."
Megszökhetünk-e a saját életünkből? Örökre? Vagy átmenetileg? Rálátunk-e önmagunkra, ha egyedül maradunk?
Felismerjük-e a sorsunk mintázatát mások történetében? Mörk Leonóra könyve egyszerre személyes hangú útinapló,
szórakoztató kultúrtörténeti kalandozás és izgalmas belső utazás.

___________________________________________________________________________________________________



Ken Follett: A Tű a szénakazalban

Gabó Kiadó, 2008

Lucy sarkon fordult, és elhagyta a szobát. A játszmának vége, és ő lett a vesztes. Nem maradt más hátra, mint hogy
leül, és megvárja Henryt: jöjjön, és ölje meg. Kinézett az ablakon. A vihar véget ért. Az üvöltő orkán kényszeredett
szellővé csendesedett, az eső teljesen elállt, keleten az ég alja világos volt a hamarosan felkelő naptól. A tenger...
Összeráncolta a homlokát, és még egyszer odanézett. Igen, valóban egy tengeralattjárót lát. "Pusztítsa el a rádiót",
mondta a professzor. Az este Henry valamilyen idegen nyelven káromkodott. Előzőleg meg azt mondta:
"A hazámért tettem". És amikor félrebeszélt, ezt: Calais-nál egy fantomhadseregre várnak". Pusztítsa el a rádiót.
Tudta, mit kell tennie. Ezt az utolsó dolgot még meg kell tennie David meg a többi fiatalember miatt,
aki elesett a háborúban.

___________________________________________________________________________________________________



Ken Follett: Kulcs a Manderley-házhoz

Gabó Kiadó, 2011

A regény a 2. világháború idején játszódik Egyiptomban, ahol egy Szfinx fedőnevű, tehetséges német kém Rommel
tábornokhoz eljuttatja a szövetségesek hadműveleti terveit. A kódhoz A Manderley-ház asszonya című regényt használja.

___________________________________________________________________________________________________



Ötvös Anna: Lola könyve - Kassától Márai Sándorig

Helikon Kiadó, 2017

Ki volt Matzner Lola, Márai Sándor rejtőzködő felesége, írásainak első olvasója, akit naplóiban csak L. kezdőbetűvel
jelöl? Mi a személyes története? Ötvös Anna kassai történész-könyvtáros, Márai-kutató az L. betű mögé akart nézni,
kiemelni alakját az ismeretlenségből. Szó szerint a szemétből került hozzá Matzner Lola fotóalbuma, amelynek
anyaga könyvünkben látható először. Ötvös Anna valódi leletmentést végzett, leporolta a képeket, levéltári
és sajtóforrások, levelek, naplók, interjúk segítségével felderítette a fotókon látható figurák családi viszonyrendszerét.
A Moskovicsok és Matznerek orvos-lapkiadó családja a 19. század végén, a 20. század elején fontos szerepet játszott
Kassa szellemi felemelkedésében; önzetlenül jótékonykodtak, szenvedélyesen munkálkodtak a közjóért.
A kötet rekonstruálja azt a kulturális és társadalmi közeget, ahonnan Márai és felesége elindult. A forráskiadvány
hiánypótló a Márai-kutatásban: több homályos életrajzi momentumot is pontosít, és makacs legendákat oszlat el.

___________________________________________________________________________________________________

Alessandro Baricco: Vértelenül
Helikon Kiadó, 2011

Alessandro Baricco olasz író harmadik könyvét tartja "kezében" a magyar olvasó. A Selyem és a Tengeróceán 
után itt a Vértelenül.Hasonlít is, meg nem is az elődeire. Romantikus történet olyan szikáran előadva, hogy 
hihetetlen feszültséget tüd kelteni. Ez ad a látszólag egyszerű kijelentő mondatoknak szivárványos ragyogást. 
Nagy-nagy emberi szomorúság árad a romantikus történetból, ami több az emberek iránti sajnálatnál - 
az emberiség iránti sajnálat süt a regényből. Minden szereplőt valami determináltság mozgat. Nem akarja csinálni, 
amit csinál, mégis csinálja. Ime az ember. Ecce homo.

___________________________________________________________________________________________________


Alessandro Baricco: Mr. Gwyn
Helikon Kiadó, 2011

A Mr. Gwyn 2011. novemberében jelent meg a Feltrinellinél. A művészregény egy alkotói válságban szenvedő
író története, aki egyik napról a másikra úgy dönt, hogy abbahagyja az írást. Kiüresedés? Kiégés? Alkotói válság?
Persze az is igaz, hogy Jasper Gwyn „mérsékelten sikeres” szerző, aki három nyomtatásban megjelent regénnyel,
néhány rövidebb elbeszéléssel és több tucat, a Guardian számára írt cikkel büszkélkedhet…

Még nem tudja, mit fog csinálni, csak abban biztos, hogy mi lesz az az ötvenkét dolog, amit soha többé nem tesz.
Egyik nap a szakadó eső elől egy képtárba menekül be, ahol az egyik kiállított arcképet nézve rájön, mi is az,
amit keres, mi az, ami íróként már nem elégíti ki. Elhatározza, hogy ő is portrékat fog készíteni, de azokat nem
festőként, hanem íróként alkotja majd meg. Hogy kipróbálja magát új mesterségében, egy megfelelő modellt
kell találnia: olyan valakit, akit már jól ismer, de mégsem annyira, hogy akadályozná a szükséges távolság
megtartásában. Választása Rebeccára esik, aki a munkatársa lesz, és amikor Jasper Gwyn – jónéhány sikeres
portré elkészítése, majd egy életét feldúló találkozást követően – eltűnik, ő lesz az, aki kétségbeesetten próbálja
megoldani az „író” rejtélyét. És bár valójában nem talál rá a férfira, keresése mégsem eredménytelen.
Rebecca végül arra is rájön, mennyire igaza volt Jasper Gwynnek, mikor azt állította, hogy mi nem egy
regény szereplői, hanem maga a regény vagyunk…

___________________________________________________________________________________________________



Alessandro Baricco: Emmaus

Libri Könyvkiadó, 2014

Négy fiú és egy leány.
Testben-lélekben együtt.
Négy egyházi iskolás srác és a világi csaj.
A hithűek és a hitehagyott.
Mit tartogat a sorsdöntő találkozás, melyben két,
egymással homlokegyenest ellentétes világnézet ütközik?
A testiség és bujaság oltárán.
Ami a felfedezés titkos öröme.
Oltár és altáj.
És a titok.
Hogy erről nem szabad beszélni.
Hogy a szentség mellett mily édes a profán.

Néhány nappal Krisztus halála után, két férfi baktat az Emmaus városkához vezető úton és a Kálvárián történtekről
beszélget, meg kinyitott és üresen talált sírokról terjengő furcsa mendemondákról. Egyszer csak odalép hozzájuk
egy férfi. És a férfiban felismerik a Messiást. Ő pedig eltűnik.

Egyikőnk száját sem hagyta el, egyetlenegyszer sem, Isten neve. Sokszor csak hallgattunk, rövid szüneteket tartva,
mert ráértünk, és azt akartuk, hogy ez a meghittség soha ne érjen véget. De egyszer csak, épp amikor
a Szent beszélt, valami zajt hallottunk, közelről. Bárki lehetett volna az, de Andre volt. Bejött, becsukta maga
mögött az ajtót; egy fehér póló volt rajta, semmi más. Egy pillanatra körbenézett, aztán bebújt az ágyba, kettőnk közé.

A világhírű Alessandro Baricco a kortárs olasz irodalom legizgalmasabb alkotója; műveit több mint két tucat nyelvre
fordították le, több regényéből emlékezetes film is készült. Az Emmaus a legújabb kötete.

___________________________________________________________________________________________________



Boldizsár Ildikó: Életválságok meséi - Mesekalauz útkeresőknek

Magvető Könyvkiadó, 2017

„Minden élethelyzetben egy történetben vagyunk – s ha szerencsénk van, ez a történet a sajátunk. A bajok
akkor kezdődnek, ha mások történetét kezdjük el irigyelni, és az ő történetüket akarjuk a sajátunkként megélni.
Vagy akkor, ha saját mesénkben kimerülnek a továbblépési lehetőségek, netán eltévedünk benne, nem ismerjük
fel segítőinket és ellenfeleinket, sőt össze is keverjük őket… Ilyenkor átírhatjuk a történetet vagy átléphetünk
egy másikba. Szabadságunkban áll dönteni arról, hogy melyik történetet akarjuk mintaként, követendő példaként
magunk elé állítani. Mint ahogy arról is szabadon dönthetünk, hogy milyen legyen a mi történetünk:
reprodukáljunk és kövessünk egy már meglévőt vagy létrehozzunk egy sajátot? Mindkettőben sok lehetőség
rejlik. A meseterápiában úgy segítjük ezt a folyamatot, hogy több síkon is kapcsolatot keresünk a hagyományban
fennmaradt szövegekkel: élővé, sőt mindennapi gyakorlattá tesszük a történetekbe zárt üzeneteket. Arra helyezzük
a hangsúlyt, hogy mindenki a »személyes meséjével« találkozhasson, s ennek segítségével bontsa ki az életútjában
rejlő lehetőségeket. A cél nem más, mint megtalálni az egyetemes szellemi tanításokban azokat a kapcsolódási
pontokat, amelyek az egyént saját mintázatai alapján vezetik a rendezettség állapotához.”
Boldizsár Ildikó

___________________________________________________________________________________________________

Robyn Young: A renegát - Felkelés-trilógia 2. könyve
Gold Book, 2014

Az angol Edward király bevonul Skóciába. Hadjáratának célja, hogy az Arthur korabeli próféciának megfelelően
egyesítse uralma alatt a Brit-szigeteket. Wales eltiprása után ehhez már csupán Malakiás botjára, az ír nemzeti
lét szimbólumára van szüksége. Edward számításait egyetlen ember húzhatja keresztül. Robert Bruce hát-rahagyja
háborútól gyötört szülőföldjét, és Írországba hajózik, hogy még Edward előtt megszerezze a botot. Ereiben
királyok vére folyik, és sorsa, hogy továbbvigye családja igényét Skócia trónjára. Ám a vad vidéket járva, egy
kíméletlen orgyilkossal a nyomában Robert távol került célja beteljesítésétől. Ráadásul mások is kiszemelték
maguknak Skócia koronáját, és gyülekezni kezdenek régi ellenségei. Ez a hódítás, a hatalom és az árulás játszmája,
és Robert belátja, ha győzni akar, előbb le kell mondania mindenről, amit szeret. Mindig is készen állt rá, hogy
a harcmezőn haljon meg - de mit kell még feláldoznia, hogy életben tartsa a reményt? A Renegát a cselszövés
és a megosztott hűség, a harc és az árulás lélegzetelállító regénye, valamint a középkori világ kiváló ábrázolása.

___________________________________________________________________________________________________

Robyn Young: Királyság - Két nemzet, egy sors - Felkelés-trilógia 3. könyve
Gold Book, 2015

Az epikus történet eléri vérfagyasztó csúcspontját, ahogy Robert Bruce beteljesíti a sorsát.
Robert megvalósította nagyratörő célját, Skócia királyává koronázták, de eközben magára vonta Edward angol
király haragját. Az angolok magasba emelik a rettegett sárkányos zászlót, és északra vonulnak, hogy visszafoglalják
a Skót Királyságot.
Ám Robertnek nemcsak az angolokkal kell szembenéznie. Vetélytársa, John Comyn megölése miatt kettészakadt
a királyság, és megosztott erőivel, honfitársai ellen is harcolva Robert kénytelen a hegyek közé húzódni.
Van koronája, de nincs országa, elszánt a harcra, de nincs serege.

Szinte járhatatlan út áll előtte, árulással és gyásszal minden kanyarban, Robertnek mégis vissza kell szereznie
a trónját és a népe tiszteletét.
A hegyek között rejtőző erődökből és a távoli Nyugati-szigetekről harcolva néhány bátor férfi és
a bájos nemeshölgy, Christiana támogatásával Robert előretör oda, ahol II. Edwarddal kell találkoznia,
hogy eldöntse Skócia jövőjét az évszázad csatájában Bannockburn falva mellett.

___________________________________________________________________________________________________



Robyn Young: Felkelés - Vér, csata és árulás - Robert Bruce epikus története

Gold Book, 2013

A. D. 1286. Skócia emberemlékezet óta a legkeményebb tél szorításában vergődik. Egyesek azt állítják, eljött
a végítélet napja. Skócia királya a viharos sötétségben kilovagol Edinburgh-ból. Útközben saját embere gyilkolja
meg, így a trón öröklése nyitott kérdéssé válik. A király halálával mintha követ dobtak volna egy tóba, a hullámok
messzire terjednek. Polgárháború fenyeget, a legbefolyásosabb skót családok küzdenek a hatalomért,
mit sem tudva arról, hogy Edward, Anglia királya közben saját tervét is mozgásba hozta. Edward majdnem két
évtizeden át dédelgette a hódítás tervét, egy ősi próféciából táplálkozó álmot, ami örökre megváltoztathatja Britanniát.
Ám a sors nem úgy akarta, hogy Edward könnyedén sikerrel járjon. A háború hamvaiból, vérbosszún
és megosztott hűségen át egy ifjú fegyvernök bukkan fel, hogy ellenálljon Anglia leghatalmasabb királyának.
A neve Robert Bruce. Az ő történetének kezdetét meséli el a Felkelés.

___________________________________________________________________________________________________


Böjte Csaba, Karikó Éva: ÚT A VÉGTELENBE -
Csaba testvér gondolatai Isten ajándékairól

Helikon Kiadó, 2013

A nagy sikerű Ablak a végtelenre című kötet után Böjte Csaba újabb beszélgetős könyvében is a kereső embert
leginkább izgató kérdésekre válaszol. Mire jók a szentségek, mire figyelmeztet a Tízparancsolat?
Hogyan navigál minket a boldogság felé a mindig megbocsátó Isten? Mire tanít Jézus, s hogyan kell
az evangéliumi tanítást a hétköznapok helyzeteire lefordítani? Csaba testvér rendíthetetlen hittel, életismerettel
és sok-sok humorral próbálja mindenki számára vonzóvá tenni a hit igazságait, az egyház tanítását.
A születéstől a halálig követi az emberi élet fordulópontjait, s azt hirdeti, soha nem késő az újrakezdés:
a kétségbeejtő helyzetekből is van kiút.

Böjte Csaba válaszol Karikó Éva kérdéseire.

___________________________________________________________________________________________________




 
     
     

     
     
     
    Wekerle Sándor III. könyvtári állománygyarapítási pályázat